Brev:
Afviser flaske - 9 mdr.
4. november 2009
Alder:
9 mdr.
Afviser flaske - 9 mdr.
Hej Helen
Mange tak for svar sidst - det var en stor hjælp. Nu har jeg lige brug for et par gode råd igen.
Vores søn er 9½ mdr nu og er startet i dagpleje da han var 8 mdr. Indtil da er det gået godt problemfrit med at give ham flaske.
I dagplejen vil han imidlertid ikke drikke flaske. Hun har prøvet alt og har sågar haft hans velkendte ammepude liggende for at han kunne føle sig tryg.
Vi har så for at løse problemet forsøgt både at give ham havregrød med mme om morgenen og har givet ham det han ville drikke af flaske ca. en time efter lige inden han skal i dagpleje. Men det har sjældent været ret meget, fordi grøden mætter ham.
Derfor har vi også givet ham flaske lige efter vi hentede ham 15.30 og desuden har han fået om aftenen ved 20.00 tiden og ved 23.00 tiden. Vi har kunnet holde os over de 400 ml.
Han har imidlertid været førkølet og snottet de sidste 3 uger og har derfor haft svært ved at drikke flaske generelt. Det er overstået nu, men nu vil han ikke drikke mere end ca. 25 ml, når jeg tilbyder ham flaske, så skubber han den væk igen.
Er han ved at afvise flasken? Er det ikke for tidligt? Er det nok at tilbyde ham alm. mælk istedet, når han kun er 9½ mdr. (Vi putter selvfølgelig stadig mme i maden - ca. 60ml pr måltid). Hvad vil du foreslå?
Hans madplan er følgende:
Morgen: Havregrød
Formiddag: Frugt eller brød.
Middag: Rugbrødsrytter og evt.suppleret med grød
Eftermiddag: Tilbydes Youghurt, frugt mv. og flaske
Aften: Vores mad i små stykker/mos
Kl 20.00 tilbydes flaske
Kl 23.00 Tilbydes flaske
Iøvrigt virker han nu som om han er ved at få tænder - putter meget fingrene i munden og savler meget og er vrøvlet med maden, der skal tygges - men grød glider fint ned. Han har fået de 4 forreste tænder i overmunden og de 4 forreste tænder i undermunden. Så de næste der er på vej er vel kindtænder, men kan det allerede være i så tidlig en alder? Har læst det først er når de er 1 år og 3 mdr. Der er ikke umiddelbart noget at se i hans mund.
På fohånd tak for dit svar.