Afviser flaske - 9 mdr.

4. november 2009

Alder:
9 mdr.

Afviser flaske - 9 mdr.

Hej Helen

Mange tak for svar sidst - det var en stor hjælp. Nu har jeg lige brug for et par gode råd igen.

Vores søn er 9½ mdr nu og er startet i dagpleje da han var 8 mdr. Indtil da er det gået godt problemfrit med at give ham flaske.

I dagplejen vil han imidlertid ikke drikke flaske. Hun har prøvet alt og har sågar haft hans velkendte ammepude liggende for at han kunne føle sig tryg.

Vi har så for at løse problemet forsøgt både at give ham havregrød med mme om morgenen og har givet ham det han ville drikke af flaske ca. en time efter lige inden han skal i dagpleje. Men det har sjældent været ret meget, fordi grøden mætter ham.

Derfor har vi også givet ham flaske lige efter vi hentede ham 15.30 og desuden har han fået om aftenen ved 20.00 tiden og ved 23.00 tiden. Vi har kunnet holde os over de 400 ml.

Han har imidlertid været førkølet og snottet de sidste 3 uger og har derfor haft svært ved at drikke flaske generelt. Det er overstået nu, men nu vil han ikke drikke mere end ca. 25 ml, ...

Annonce

... når jeg tilbyder ham flaske, så skubber han den væk igen.

Er han ved at afvise flasken? Er det ikke for tidligt? Er det nok at tilbyde ham alm. mælk istedet, når han kun er 9½ mdr. (Vi putter selvfølgelig stadig mme i maden - ca. 60ml pr måltid). Hvad vil du foreslå?

Hans madplan er følgende:

Morgen: Havregrød
Formiddag: Frugt eller brød.
Middag: Rugbrødsrytter og evt.suppleret med grød
Eftermiddag: Tilbydes Youghurt, frugt mv. og flaske
Aften: Vores mad i små stykker/mos
Kl 20.00 tilbydes flaske
Kl 23.00 Tilbydes flaske

Iøvrigt virker han nu som om han er ved at få tænder - putter meget fingrene i munden og savler meget og er vrøvlet med maden, der skal tygges - men grød glider fint ned. Han har fået de 4 forreste tænder i overmunden og de 4 forreste tænder i undermunden. Så de næste der er på vej er vel kindtænder, men kan det allerede være i så tidlig en alder? Har læst det først er når de er 1 år og 3 mdr. Der er ikke umiddelbart noget at se i hans mund.

På fohånd tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor